מערך שיעור - "חג הסיגד"
המטרה : הנערים יכירו וילמדו על חג הסיגד
זמן: 45 דקות
פתיחה:
(אם יש תלמיד ממוצא אתיופי ניתן לתת לו את הבמה שיספר את שידוע לו על החג לחברי הכיתה כמובן להפנות את השאלה לכולם. יש לברר עם התלמיד אם מעוניין לדבר לפני השיעור).
קריאת טקסט מידעי לתלמידים ולחלק להם עותק
המורה מקריאה ותוך כדי מוסיפה מהידע הכללי ומרחיבה על הנקודות שבדרך, ולכן על כל מורה לקרוא יום לפני באינטרנט על החג או בחוברת המצורפת.
גוף:
שיר "החסידה" של שלמה גרוניך ולהקת שבא, "שיר החסידה" מבטא את הכמיהה הגדולה של יהודי אתיופיה לירושלים. כל תלמיד יקבל עותק של השיר ולאחר הקריאה והסבר מילים קשות על הלוח המורה תשאל שאלות על התוכן והכוונה של השיר כדי להעלות דיון בכיתה. רצוי להשמיע בכיתה אם יש אפשרות. https://www.youtube.com/watch?v=NauLC43hAc0
כל תלמיד יקבל דף עם ציור של חסידה יקשט את הציור ויכתוב דבר אחד חדש שלמד על חג הסיגד. ניתן לתלות בכיתה את התוצרים.
סיכום :
המורה תשאל מה הם למדו היום על החג ? מה משמעות החג עבור העדה האתיופית ? וניתן להוסיף מה לאיזה שורה בשיר הם הכי התחברו ?
המורה תסגור את נושא השיעור .
בלוח במרחב חינוך יהיה לוח שיוקדש לנושא או בכיתה ניתן לתלות תמונות מחג הסיגד המתקיים בירושלים מדי שנה, לתלות את מילות השיר ואת היצירות של תלמידים נוספים מהשכבה.
שיר החסידה, עותק למורה:
שיר החסידה. מילים: חיים אידיסיס, לחן: שלמה גרוניך, ביצוע: שלמה גרוניך ומקהלת שבא.
עָפָה חֲסִידָה לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵלכְּנָפַיִם מְנִיפָה מֵעַל הַנִּילוּסאֶל אֶרֶץ רְחוֹקָהמֵעֵבֶר לְהָרִים שָׁם בֵּית יִשְׂרָאֵליוֹשְׁבִים וּמְצַפִּים
חֲסִידָה חֲסִידָה צְחוֹרַת צַוָּארמָה רָאוּ עֵינַיִךְשִׁירִי לִי סִּפּוּר
שׁוֹתֶקֶת חֲסִידָה אֵינָהּ פּוֹצָה מָקוֹרנִשְׁעֶנֶת עַל רַגְלָהּ וְעוֹד מְעַט תַּחְזֹרתָּנִיף כָּנָף גְּדוֹלָהבַּדֶּרֶך אֶל הַקֹּר בַּדֶּרֶך תַּעֲצֹרבְּצִיּוֹן עִיר הָאוֹר
חֲסִידָה חֲסִידָה אֲדֻמַּת מָקוֹרהַאִם יְרוּשָׁלַיִםאוֹתָנוּ עוֹד תִּזְכֹּר
חֲסִידָה חֲסִידָה לִבְנַת כָּנָףבַּשְּרִי בִּשְׁלוֹם הָעִירבִּשְׁלוֹם יְרוּשָׁלַיִם
שאלות מכוונות:
מדוע מופיעה החסידה בשיר? החסידות סימלו אצל יהודי אתיופיה את הגעגועים לירושלים ולארץ ישראל, וזאת משום שהחסידות, במהלך נדודיהן, עוברות באתיופיה וממשיכות משם לישראל, ולמעשה – מקיימות את המסע מאתיופיה לארץ ישראל, המסע שעליו חלמו יהודי אתיופיה עד שזכו לעלות למדינת ישראל.
בשיר, מתואר מסעה של החסידה לארץ ישראל, כשהיא עוברת בדרכה מעל נהר הנילוס. בֵּית יִשְׂרָאֵל המוזכרים בשיר הם יהודי אתיופיה – בֵּיתֶא ישראל. עיר האור המוזכרת בשיר היא ירושלים, עיר הקודש. הפסקה האחרונה שמבקשת לבשר בשלום העיר, מזכירה תפילות של יהודי אתיופיה לשלומה של ירושלים.
אני ביקשתי מהמורה לאומנות לצייד חסידה פורשת כנפיים וצילמתי כמספר הילדים. לא מצאתי תמונה מספיק טובה בגוגל.
חג הסיגד
מתי מתקיים החג?
החג מתקיים 50 יום אחרי יום הכיפורים שהם 7 שבועות, כ"ט בחשוון. פרוש השם "סיגד" הוא סגידה לאלוקים, בדומה למילה בעברית "סגידה" (הערצה).
מהי משמעות החג?
חידוש הברית (הברית הין ה' לאברהם) בין העם לאלוקים וקריאה מתוך ספר האורית הקדוש (תנ"ך עתיק שכתוב בשפה הידועה לקייסים+ כהני דת, כמו רבנים).עולים להר הגבוה ביותר (כמעמד הר סיני וקבלת לוחות הברית) בסביבה והמטרה היא לדמות את מעמד הר סיני ולהזכיר לקהילה את חשיבות הברית ושמירה על המצוות.
רעיון חידוש הברית קשור לרעיון המרכזי שהוא הבעת כמיהה (רצון חזק) לציון (ירושלים הקדושה) והרצון להגיע אליה.
יום הסיגד הוא יום נוסף של חזרה בתשובה ששם דגש על בקשת סליחה לא רק בין אלוקים לאדם אלא גם בין אדם לחברו.
כיצד היו חוגגים?
ימים ספורים לפני ציון החג היו מחפשים את ההר הגבוה ביותר באזור ומתאספים כל בני המשפחה, משכימים קום ומתחילים לטפס על ההר כשהם צמים במשך כל היום.הקייסים קוראים מתוך ספר האורית בשפה הקדושה ומתרגמים לשאר אנשי הקהילה.בסוף היום היו שוברים את הצום בשמחה וסעודה גדולה ובתקווה לברכה וגאולה שלמה לבניין ירושלים.
כיצד חוגגים היום בישראל?
מאחר וחלום הגאולה התגשם והגענו ארצה, החליטו להמשיך את המנהג גם בארץ. כל שנה בכ"ט בחשוון עולים אלפי מבני הקהילה לירושלים, מתאספים בטיילת ארמון הנציב המשקיפה אל הכותל. החל משנת 2008 חג הסיגד הוא חג רשמי בלוח השנה הישראלי ומציינים אותו בבתי ספר, בכנסת ובחגיגות ברחבי הארץ.
דוגמא לתגובה