בס"ד
מערך שיעור בנושא: חכם בשמש
מטרות:
.1 ללמד את התלמידים כיצד מתגוננים מהשמש.
.2 להכין את התלמידים לקראת החופש כיצד להיות חכמים בשמש.
פתיחה :
המורה מביאה קופסה ובה: מכנס קצר ) שמגיע עד הברכיים(, חולצה קצרה, מקדם הגנה, משקפיים, כובע, בקבוק מים, שעון.
לאחר שהתלמידים מנחשים מה שיש בקופסה עליהם להגיע להבנה שכל זה קשור לקיץ.
המורה רושמת קיץ על הלוח ועושים שמש אסוציאציות
ש. מה מזכיר לכם המילה קיץ?
ת. בריכה, חופש גדול, ארמון חול ועוד.....
גוף:
השמש הינה מקור אור וחום בשבילנו אך עלולה להיות גם מזיקה, לגרום לנזקים ומחלות, לכן לפני שיוצאים החוצה חשוב להקפיד על כמה כללים חשובים.
כעת המורה מסבירה כל אחד מהדברים שהביאה לפי ראשי התיבות של חכם בשמש.
חיפוש צל- כשאני הולכת לים מה אני מחפשת? לתת לתלמידים לחשוב ולענות,
לחפש צל ששם פחות מסוכן ויותר נעים.
כובע- כובע שומר על העיניים ועל העור שמסביב לעיניים, בתנאי כמובן שהכובע חובשים אותו נכון, מבקשת מתנדב, ומראה שני אופציות של חבישת כובע, והתלמידים צריכים לומר איזה מהם הוא הנכון. הכובע מגן על הפנים והראש, השמש עלולה לגרום להתייבשות וסחרחורות ולעוד דברים לא נעימים.
משקפיים- משקפי שמש מיועדים לילדים, נוער ומבוגרים, על מנת לשמור על עיניו.
ביגוד מתאים - כאשר אנו בשמש, טיול, משחק כדורגל או כל דבר אחר חשוב להתלבש בהתאם.
מבקשת שני מתנדבים , אחד שהיה עם חולצה קצרה, ומכנסים עד הברך, ומתנדב נוסף שיש לו מכנסים יותר קצרים אם לא אפשר לקפל, וגם את החולצה שלו לקפל כמו גופיה.
שואלת את הכיתה שאנו יוצאים לשמש כיצד עלינו להתלבש? כמו דני? שירים את היד
כמו יוסי? שירים את היד
הצודקים הם: מי שאמר כמו יוסי.
חשוב ללכת עם חולצה קצרה ומכנס עד הברך.
שעות בטוחות- ש. מי אוהב ללכת לים?
יש כאלו שהולכים לים ונשארים כל היום, אבל כדי להיות חכמים בשמש ישנם שעות שכדאי להיות בים.
בבוקר עד ,10:00 ובצהריים רק אחרי 16:00
בשעות אלו אפשר ליהנות יותר בגלל שיש פחות שמש ויותר נעים. מקדם הגנה - תכשיר שמכיל חומרים אש ר סופגים חלק מקרני השמש, לפני שהן פוגעות בעור, כמו: נמשים, כוויות, כתמים ועוד...
שתייה מרובה - כשאנו נמצאים בשמש, הגוף מתחמם, כיצד מקרר את עצמו?
ע"י הזעה.
בגלל זה חשוב לשתות המון כאשר אנו בשמש, אבל הכי מומלץ לשתות מים, ואז אפשר לעשות שכולם מוציאים בקבוקים ושותים לפי המשחק מיקי מיקי.
סיום
לאחר מכן המורה מחלקת דף שכתוב עליו חכם בשמש, התלמידים צובעים גוזרים ואז מקבלים משחק שצריכים להתאים בין האות הפותחת לתמונה,
יש למי שמסיים תפזורת.
אפשר בינתיים לחוד חידות
.1 מורחים על הגוף כדי להגן עליו מפני השמש? קרם הגנה. .2 אותי בונים בעזרת כף ודלי? ארמון חול.
.3 אני פרי אדום בפנים ירוק בחוץ? אבטיח.
.4 אני פרי ובתוך שמי יש את המילה שמש? משמש
.5 הכובע שומר עלינו מפני? שמש
.6 אני דומה למטרייה אבל גדולה ממנה? שמשייה.
.7 אותי לובשים שהולכים לים או לבריכה? בגד ים.